in het spoor van toos en bertje - Reisverslag uit Groningen, Nederland van marian en marjo - WaarBenJij.nu in het spoor van toos en bertje - Reisverslag uit Groningen, Nederland van marian en marjo - WaarBenJij.nu

in het spoor van toos en bertje

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg marian en marjo

09 Oktober 2009 | Nederland, Groningen

Over één van de langst mogelijke afstanden tussen het uiterste noorden en de verste zuidpunt is het Pieterpad uitgezet, tussen Pieterburen en de Sint Pietersberg. Dit 481 kilometer Lange Afstand Wandelpad is sinds de opening in 1983 de meest populaire LAW van Nederland geworden. Deze gids bevat alle elementen voor een zorgeloze tocht, zoals de nauwkeurige stap-voor-stap beschrijving in twee looprichtingen.

9 oktober 2009
Marjo haar vrijdag-klantjes op tijd uitgezwaaid, Marian een overlevingspakket voor in de trein gemaakt en daar gingen we. Op vrijdagavond, tegelijk met veel studenten, in de trein op weg van Maastricht naar Groningen. De nacht doorgebracht in een University Guesthouse in Groningen zodat we de volgende ochtend meteen na het ontbijt met de trein naar Winsum en de bus naar Pieterburen konden vertrekken. Ondanks het prima hotel middenin het centrum van Groningen, wat onrustiger geslapen dan gepland vanwege de luidruchtige studenten die de kroegen t.o. het hotel uit kwamen. Wat scheelt het om alleen een tandenborstel en een piama bij je te hebben, 's ochtends veel sneller in de kleren dan normaal. Mooi op tijd bij de Pieterpad-richtingaanwijzer-paal in Pieterburen. Nog slechts 464 km te gaan naar huis! Op de foto en toen snel uit de voeten, de eerste bladzij van het Pieterpadgidsje lopen!
Af en toe een regenbuitje, beetje zon, eindeloos bijgekletst, genoten van het platte land. Stukjes landweg, stukjes asfalt, kleine stukjes vette Groningse klei. Bos, weiland, water, boerderijen en dorpjes, wierden met een kerkje. Lunch in Winsum en tot vlak voor Groningen doorgelopen. Leeg land, af en toe een hond, koeien, ganzen en een enkele medewandelaar die we diplomatiek wisten te omzeilen. Geen zere voeten, gelijk tempo, genieten van het buiten zijn. De hele toestand van de wereld in historie, toekomst en tegenwoordige tijd doorgenomen en nog niet uitgepraat... Heerlijk om elke keer een bladzij van het gidsje om te kunnen slaan.
Toen werd het stil. Na zo'n 22 km ging een rechterbovenbeen dwars liggen. Het viel nog niet mee het bankje voor de B&B te halen. Gelukkig mochten we in Wierumerschouw de net door andere Pieterpadwandelaars verlaten slaapkamer in The Horse Farm bezetten. In die kamer hebben we aan tafel gezeten met een fles wijn en een zak chips, voor het grote raam. Het voelde wat onwennig zo voor dit grote raam te zitten, maar we waren te moe om er ons druk over te maken... De spaghetti bolognaise van onze gastheer genuttigd en al vroeg lagen we voor pampus in het tweepersoonsbed. De zondag al bijtijds naar en door Groningen gewandeld. Koffie met appeltaart aan de Vismarkt in de regen waar alles opgebouwd werd voor de 4 mile- marathon. Doorgewandeld tussen Noord-Willemskanaal en Hoornse Meer. Mooi stukje Noorden! In Haren alvast een slaapplek voor het volgende wandelweekend geboekt, dwars door het dorp en de ook daar in grote getale aanwezige marathonlopers, naar het station gewandeld en in de trein naar het Zuiden. Uiteraard vertraging, daardoor een aangenaam uurtje gekletst met een Australische hard-loop-coach. Eind van de middag trots op de eerste prestatie, in het eigen bad in de week. Genoten.
Al weer zin in het volgende stuk van de route!